Árjegyzékek története (IPM)
Az internet világában lassan eltűnnek a nyomtatott katalógusok és árjegyzékek. Az éttermi árlapokat nem tekintve szinte már csak a heti akciós újságok jelentik a kézbe vehető árnyomtatványokat, de lejárat után azok is menthetetlenül kukába kerülnek. Érdekes belegondolni, hogy mit is jelentettek az árak az őseinknek, amikor szinte mindig piaci alkudozással, tárgyalással kellett megállapodni akár egy tucat tojás, akár egy ló áráról. Ezt a világot forgatták fel fenekestül az árjegyzékek a 19. század végétől, amikor magukkal hozták a rögzített árak rendszerét.
Mondhatnánk, hogy egy letűnt kor letűnt relikviáiról van szó, de az árjegyzékek sokkal többet jelentenek ennél. Jelentőségük bámulatosan sokrétű: a mindenkori kereskedelem kordokumentumai, de nyugodtan mondható, hogy az aktuális nyomdatechnika innovációs szintjének bemutatása is. Egyes időszakokban igazi művészeti remekművek voltak az árjegyzékek, gondosan rajzolt termékképekkel, de egyben iparművészeti katalógusok is, a műszaki-gazdasági fejlődésünk évszázados tükörképei.
Jelen írás az IPM magazinban 2020. októberében megjelent azonos című cikk rövidített változata.
Ez a tartalom csak az oldal regisztrált felhasználói számára érhető el. Ha már regisztrált, kérem lépjen be. Új felhasználók regisztrálhatnak lentebb.